אבודים במסורת\ קרן טליאס

 

יום כיפור שוב מגיע עלינו לטובה, הרחובות שקטים, ילדים צוהלים ברחובות באופניים, בגבעתיים בה אני גר גיליתי משהו שלא נתקלתי בו בתקופתי בתל אביב, כמויות של הורים שהופכים את היום לפיקניק מדומה, פותחים כיסאות מתקפלים ברחובות ומשקיפים על הפסטוראליות הנעימה. מגניב. בכנות, אני מת על היום הזה, מבחינתי היה צריך להפוך אותו לחובה פעם בחודשיים.

וזה כמובן גם היום של המסורתיים המתענים. מספיק להציץ בפיד בפייסבוק כדי לשמוע אותם משווים רשמים: "אתה צם? אני צם, אני צמא, אני רעב, אוף אני רעבה, שתיתי מים, אכלתי אקמול, מותר אקמול? מתי נגמר?

אני לא מדבר על אנשים דתיים שצמים כדי לטהר את נפשם ממה שלא יהיה שהצום אמור לטהר. מבלים את יומם בבית הכנסת ומתפללים, כי יש אלוהים וזה מה שהוא רוצה. אוקיי, אני לא מאמין באלוהים, אבל אם אתה מאמין באלוהים ואתה חושב שזה מה שהאלוהים שלך רוצה, לך על זה בפול פאוור. אני מדבר על אנשים שצמים כי זה מסורת. אלו אותם אנשים שלא היו בבית הכנסת כבר שנים, שלא קמים בבוקר להניח תפילין, שלא קראו בתנ"ך מאז התיכון ובכל זאת מנשקים מזוזות, אוכלים כשר בבית אבל אוכלים כל-מה-שהם-יכולים מחוץ לבית (והמקצינים אוכלים טרפה רק כשהם בחו"ל, שם אלוהים לא רואה), אלה שמעשנים אבל לא בשבת, ולפעמים מדליקים נרות .

כשתשאל אותם למה הם עושים את כל הדברים הללו אם הם לא דתיים, הם יענו בגאווה "אני מסורתי" שזה לרוב מלווה בארשת של "אני מה שמחזיק את העם היהודי מלוכד מאז בריאתו". אם תלחץ עליהם סיכוי סביר שתקבל הרצאה על "כוחה המופלא של המסורת": זה מה שמבדיל אותנו מכל העמים, המנהגים שלנו וכמה חשוב להיות מובדל מכל העמים אחרת איך יזהו אותנו? היה רעיון של טלאי צהוב למטרה זו פעם, אבל אנשים רעים הרסו את הרעיון הזה לכולם לנצח.

ואכן מסורת היא דבר חשוב, היא תורמת לתחושת שייכות שהיא צורך בסיסי של כל אדם, היא יוצרת תחושת המשכיות שמקנה אשלייה (נחוצה) של יציבות ובכלל, מה אני רוצה מהם? מה יש לי נגד מסורת?

אני מאמין שמסורת היא אחד המכשולים הגדולים שלנו כעם וכמין אנושי. מסורת מבוססת בעצם על זה שההורים שלי עשו דברים שאין להם שום משמעות ולכן גם אני עושה את זה בלי ממש לחשוב על מה שאני עושה ולמה.

אני מאמין שאחת המעלות הגדולות שלנו כגזע היא העובדה שאנחנו יכולים לשפר את עצמנו כל יום מחדש – לחשוב על מה שאנחנו עושים והאם זה טוב לנו או רע לנו, לחשוב על הדרך שבה אנחנו פועלים ולהעמיד אותה למבחן כדי לראות האם דרך זו עובדת או שכדאי למצוא דרך יעילה יותר לעשות זאת.

ברגע  שזה שההורים שלך עשו משהו הופך לסיבה לגיטימית ומקודשת לזה שגם אתה תעשה את המשהו הזה, אנחנו מקדמים פה צורת מחשבה שהביאה להרבה בעיות בעבר. יש דוגמאות  רבות למסורות שהמיטו אסונות ובגלל זה בוטלו. אני מניח שהדוגמה הפופולארית ביותר היא מונארכיה.

מונארכיה מבוססת על זה שמהרגע שהמלך נבחר, בניו הם באופן אוטומאטי המועמדים להחליפו כאשר ימות.

זה היה נשמע מצויין פעם, האבא הוא מלך טוב, הוא בודאי חינך את הבן שלו להיות מלך טוב, ולכן זו מסורת טובה.

אלא אם כן המלך המדובר היה כל כך עסוק בלמלוך שהוא לא חינך את הבן שלו בכלל, כנראה שהפקיד מטלה זו על מישהו בחצרו. בין כל הבנים תמיד תהיה מלחמה על מי יירש את האב וכך יוצא שילדים אשר גדלו עם כפית זהב בפה והיו עסוקים רוב חייהם בתככים משפחתיים לגביי ירושת הכתר, קיבלו יום אחד מלוכה ללא קשר לאופיים המפונק וחסר התועלת, רק כי "זו המסורת".  רוב עמי העולם הבינו בשלב מסויים כמה חסרת תועלת שיטה זו ועברו לשיטות שלטון חדשות.

אז האם אני נגד מסורת באופן כללי? האם צריך להימנע מלעשות דברים שההורים שלי עשו רק בגלל זה שההורים שלי עשו? בכלל לא. אנחנו יצורים שבטיים ואחת הדרכים שלנו לבטא את זה היא מסורות למיניהן, אבל אם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאנחנו לא עושים את זה מסיבות דתיות ( שכן אני בספק שאם יש אלוהים הוא רואה לטובה את האנשים שיודעים את כל הדרישות שלו אבל מוכנים לקחת על עצמם רק את מה שנוח), אז בהחלט ראוי שנבחן מחדש אילו מסורות אנחנו שומרים ואילו לא.  אפילו אם אנחנו רוצים לשמור על מסורות "יהודיות" באופיין – לא יותר הגיוני שנבחר מסורות יהודיות שתורמות לנו ולחברה בצורה מסויימת? הרי בתנ"ך, על נפלאותיו ועוונותיו, ישנן מסורות מצויינות כגון תרומה לעניים, מתן בסתר, כבוד בין אדם לחברו, ביטול שנאת חינם, לא תרצח, לא תשקר, ועוד רבות וטובות, אז דווקא לנשק משקופים זה מה שאימצנו? בכנות, כמה אנשים אתם מכירים שבאמת יודעים למה מנשקים מזוזה ומה בכלל יש בפנים?

 

 

 

 

מודעות פרסומת
מתויג , , , , , ,

20 מחשבות על “אבודים במסורת\ קרן טליאס

  1. kearn הגיב:

    תגובות זה כאן 🙂

    • מיכאל הגיב:

      לך תמות יא כופר כותב באינטרנט ביום כיפור! לא למדו אותך שאסור להיות באינטרנט ביום כיפור!
      נכתב ביום כיפור. אבל רק כדי ללמד אותך לקח. לזה אלוהים סולח. אם זה היה סתם להיכנס לאתר פורנו, כמו שאני עושה כל יום, אז הוא לא היה סולח. אבל לזה כן. סמוך עליי.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    בדקת מה אומרים על זה באקדמיה או שאתה גם נגד מדעים שאינם מדעי הטבע?

    • kearn הגיב:

      יהיה לי יותר קל להגיב לשאלה כאשר אני אבין מה זה "זה" שאני צריך לבדוק מה אומרים עליו, ובעיקר מאיפה הרעיון המגוחך שאני נגד מדעים

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    זה היא הטענה שלך בגנות המסורת.

  4. Mark הגיב:

    "The less there is to justify a traditional custom, the harder it is to get rid of it"
    Mark Twain

  5. אחד הגיב:

    חשבת פעם מה זה "אני מאמין בה' " ? משהוא סיפר לי שיש אלוהים , אם אני מאמין לו , אז אני מאמין בה' , ואם אני לא מאמין לו , אז אני לא מאמין בה' . האמונה היא עיוורת , ואין הוכחה , לא התקדמנו הרבה מאז המערות , גם אז ספרו לנו סיפורים , והאמנו להם .
    אל תחפשי הגיון בבני האדם , ככלות הכל אנחנו לא כל כך רחוקים מהבהמות .

    • kearn הגיב:

      חשבתי הרבה על מה זה להאמין בה', וזהו נושא לשיחה אחרת, אני מסכים לחלוטין עם מה שכתבת אבל בגלל זה נמנעתי מלהתייחס לדת בפוסט אאלא לאנשים ששומרים על מסורת לא מטעמים דתיים, ואכן, אנחנו הבהמות הכי מפותחות בסביבה, אבל לא בהרבה 🙂

  6. kearn הגיב:

    אני מאד אשמח לנהל דיון בנושא, אבל יעזור אם תעלה\י טענה רציפה ולא חלקי משפטים, האם השאלה שלך היא מה אומרים באקדמיה נגד או בעד מסורת? ומאיפה הטענה השגויה ביסודה שאני נגד מדעים? אני יותר בעד מדע מאשר כל דבר אחר, כל עוד ההגדרה שלנו למדע היא זהה (על זה הפוסט הבא) וחוץ מלשלוח אותי לבדוק באקדמיה מה אומרים על הטענה שלי בגנות מסורת (אין טענה אחת כזאת כמו שאין באמת דעה אחת באקדמיה, לכל אחת ממיליון האספקטים של מסורת יש בעדים ונגדים משלה), את\ה מוכן להעלות טיעון יותר ספציפי? אתה בעד? נגד? משהו שכתבתי נראה לך לא נכון? באיזה הקשר? זה ייקל על השיחה

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      נראה לי שלפני שכותבים מאמר דעה על נושא אפשר לעשות עבודת מחקר ולראות מה נכתב עליו ע"י חוקרים מדיסיפלינות שונות, כמו פסיכולוגיה או סוציולוגיה.

      • kearn הגיב:

        נראה לי שלפני שמפליצים אמרות שווה להגיד למה אתה מתייחס ולמה נראה לך שלא בדקו ומאיפה הדעה על נושא המדע, תלמד לכתוב יותר ממשפט אחד ברצף ואז אמשח לנהל איתך דיון, או שלא 🙂

  7. tzachischiff הגיב:

    לקרן: אין סיבה "לשמוח לפתוח דיון" ואין סיבה לחפש "הקלות לניהול הדיון"
    עם מי שמראש מגדיר לך את סוף הדיון… מה, זה לא כתוב על הקיר?
    ואם כבר חייבים אז אפשר לעשות את זה בכלל בלי לשמוח… אלא ככורח מגונה….

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אני לא מבין מה כל כך לא ברור? הטענה שלי שלפרסם מאמר דעה מבלי לחקור קודם בנושא (לראייה, אין איזכורים של חוקרים ומאמרים) זה לא אחראי. ולעניין המדע- לפי הרשימה שלך על הנשמה הנחתי שאתה מעריץ את מדעני הטבע, אך חוסר ההתיחסות שלך לאקדמאים מתחומים אחרים בעוד הינך כותב את הרשימה הנמצאת בעמוד זה מצביע, לטעמי, על זלזול בתחומים אלו: אני לא חושב שהיית מרשה לעצמך לפרסם מאמר דעה על כוח הכבידה מבלי להתייחס לניוטון וכאן פרסמת מאמר בנושא מסורת מבלי להתייחס לחוקרים בתחום.
    מפורט מספיק ?;-)

    • kearn הגיב:

      מפורט מספיק יחסית, אבל א) המסקנה שלך שאני מעריץ את מדעני הטבע לא ברורה לי, אבל נגיד. ב) אני לא טענתי בשום שלב בפוסט שלי על המסורת שאני מפרסם פה מחקר מדעי, פוסט זה הוא דעתי האישית על נושא המסורת, ולכן אין לי שום סיבה לציין פה מחקרים ומאמרים, ברגע שאני אטען שיש כאן איזשהו מחקר מדעי, אז ארגיש צורך לפרט מקורות מחקרים וכדו.זה לא אומר שלא קראתי מה טוענים חוקרים על מסורת, אבל להעשרתי האישית, לא לפרסום מסקנות אלה. ג) אני מניח שקראת את הפוסט אז לא ברור לי איך מהמשפטים "ואכן מסורת היא דבר חשוב, היא תורמת לתחושת שייכות שהיא צורך בסיסי של כל אדם, היא יוצרת תחושת המשכיות שמקנה אשלייה (נחוצה) של יציבות " הסקת שאני נגד מסורת, אני רק חושב שבחירת מסורות באקראי פוגעת בהתפתחות שלנו בעוד שאנחנו יכולים לספק את הצורך שלנו במסורת, ועדיין לעשות זאת בצורה הגיונית שתשרת אותנו כאינדיבידואלים וכחברה, מה שנישוק מזוזות ושמירה על חוקי כשרות שכבר מאות שנים לא רלוונטיים, לא כל כך עושים, ברור מספיק? 😉

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        אבל זה בדיוק מה שאני שואל: האם אנו רשאים להביע את דעתינו על נושאים מסויימים בשעה שאקדמאים חקרו ובדקו נושאים אלו לעומק? האם מה שנראה לך דעתך האישית הוא אולי משהו שמזמן הוצע ע"י איש אקדמיה מסוים והוטמע בחשיבה החברתית, כך שאתה פשוט חוזר על דבריו בחושבך שהרעיון הוא שלך?
        http://scholar.google.co.il/scholar?hl=en&q=tradition&btnG=&as_sdt=1%2C5&as_sdtp=

      • kearn הגיב:

        איש יקר, "האם אנחנו רשאים להביע את דעתנו על נושאים מסויימים????" חד משמעית כן,להביע את דעתנו מותר לנו תמיד, מה גם שאתה ממשיך להיתייחס לאקדמיה כאיש אחד עם דעה אחת, כל דעה שאני או אתה נביע פה,בעד ונגד (בעיקר בתחום "מדעי" החברה, שהם מדעים רק בשם וממש לא מדוייקים), תגובה על ידי מיליון מחקרים ומאמרים, ואף אחד מהם לא יהיה חד משמעי, מכאן השם מדעים לא מדוייקים,אז??? מעבר לזה אתה ממשיך להתעקש שלא קראתי שום דבר בנושא לפני שפרסמתי, אוקיי, חבל, אני לא הולך לנסות לשכנע אותך שכן. אם המטרה שלך היא להראות שאתה מאמין ב"אקדמיה" ויודע מלא דברים, אז שיבושם לך. לעומת זאת, אם יש לך משהו רלוונטי לפוסט, איזהשהוא מחקר מעניין שקראת שסותר או תומך במה שכתבתי, אתה מוזמן לשתף אותנו בו, מטרת הבלוג היא להביא נושאים לדיון, אם לא, אז מה בעצם אתה רוצה להגיד חוץ מזה שלדעתך לא קראתי כלום?? אתה ממשיך להתייחס לכמה חסרות כאן התייחסויות למאמרים אקדמים ובינתיים לא התייחסת לשום מאמר שכזה כדי לגבות את הטענה המוזרה שלך שאולי מישהו כבר דיבר על הנושא הזה קודם…אתה בטוח שככה מנהלים דיון?

      • tzachischiff הגיב:

        "ואולי המכתב הזה כבר נכתב מזמן ע\"י איש אקדמיה מסוים והושטמע בחשיבה חברתית כך שהוא פשוט חוזר על דבריו וחושב שהוא ממציא אותם?"

    • אור הגיב:

      כל כך נהניתי מהפוסט הזה ואתה פשוט חירבנת לי הכל…
      אף פעם לא הבנתי למה לפרסם טוקבק בלי כל משמעות, רק כדי להגיד משהו..
      הבן אדם רצה לכתוב מה שהוא חושב – לא טוב לך כי זה אולי לא מבוסס על מחקרים מדעיים, אל תקרא!

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ככותב, חובת ההוכחה היא עליך. וכן, אני לא מאמין שקראת משהו בנושא ערב פרסום הפוסט. זה קשה לקבל ביקורת, כמעט בלתי אפשרי, אתה יכול להתנחם שכל מי שכותב פוסט או בלוג לא אוהב לקבל את הביקורות הללו. היית מעדיף משהו בסגנון – וואלה רעיון יפה, או איזה ויכוח מתנצח על אם מסורת זה טוב או לא. קיבלת ביקורת על חוסר השימוש בסימוכין ואתה לא אוהב את זה. אתה מעדיף להתווכח איתי מאשר לקרוא משהו בנושא.

    • kearn הגיב:

      היהירות שלך די מרשימה, ניתחת אותי, החלטת מה קראתי ומה לא, וגם החלטת אילו ביקורות הייתי מעדיף, אני קצת מאבד סבלנות להתווכח עם מישהו שבהתחשב בעובדה שלא מפסיק לקדוח על סימוכין, לא העלה טענה או רפרנס אחד בהקשר של הפוסט או בהקשר אחר לצורך העניין. אני מבין את הצורך שלך להוכיח כמה אתה חכם, כולנו רוצים להרגיש חכמים ושנונים, אבל כמו שאומר המשפט הידוע, מי שיודע עושה, מי שלא יודע, מבקר, ובהקשר שלך, הביקורת שלך ילדותית וחסרת בסיס, אני מאחל לך המון בהצלחה ושתרגיש חכם לנצח

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מודעות פרסומת
%d בלוגרים אהבו את זה: