פרסום/ קרן טליאס

אני אוהב פרסום. פעם הייתי רואה טלויזיה וסובל את הפרסומות, היום הרבה פעמים אני רואה חרא מסביב כדי לראות פרסומות טובות. ללא ספק הדבר שהכי תדיר בהסטוריית החיפוש שלי ביו טיוב הן פרסומות.

בתור מישהו שתמיד חטא בכתיבה בצורות שונות, אני רואה בפרסום את הצורה הכי מזוקקת וטהורה של כתיבה.

אם לסופר יש אינסוף עמודים לספר את הסיפור שלו – לתסריטאי יש לרוב כ- 90 עמודים. יותר קשה.

לתמלילן יש דף או שניים לספר סיפור. הרבה יותר קשה (אם עושים זאת טוב כמובן)

לקופירייטר לעומת זאת – יש בין משפט אחד ל30 שניות, תלוי במדיה. כמעט בלתי אפשרי. כמעט.

ובכל זאת העולם כל יום יותר מוצף בפרסומות חדשות. למרות שרובן לא שוות את הנייר עליו הן נכתבו, אתה נתקל לפעמים בפרסומת שנוגעת בך עמוק בפנים. כזאת שהורגת אותך מצחוק, או שגורמת לך לחשוב. כזאת שמעצבנת אותך לכל היום וגם כאלה שעושות לך שמח בלב. משפט אחד של קופי טוב – יכול לשנות עולמות.  

           (“make love not war” , “Just do it”,“yes we can") ועוד רבים וטובים אחרים

הסכנה בפרסום היא שכשעושים אותו טוב – אתה לא תמיד תרגיש שמספרים לך סיפור. סיפור יפה, סיפור מרגש…  אולי אפילו סיפור נכון, אבל עדיין סיפור. כזה שנכתב במטרה ברורה לגרום לך לעשות משהו.

ולסיפור יש כח עצום.

אני מאמין שהדוגמה הכי טובה לכוחו של פרסום (וזה מבלי להיכנס לפרסום פוליטי) היא המים המינרלים שכולנו שותים היום. מים מינרלים בבקבוקים, מייוצרים כבר מעל 150 שנה, אבל אף אחד חוץ ממלכים ואריסטקראטים בודדים לא חשב אפילו לשתות אותם.

אם היית שואל בן אדם בשנות ה-60  האם הוא מוכן לשלם על מים בבקבוק הוא היה נקרע מצחוק, הרי יש לו מים חינם בברז. מים הם זכות יסודית של כולם. גם לנו יש (כמעט חינם), אבל אנחנו לא שותים אותם.

בתחילת שנות ה-70 קיבל על עצמו משרד הפרסום,  האגדי "ליאו ברנט", להחדיר לשוק את המים המינרלים של "פרייה". הם עשו זאת באחד הקמפיניים המצויינים בהסטוריה, ע"י קישור המים המינרלים "פרייה" עם סלבריטאים רבים מהתקופה. הקמפיין נחל הצלחה אדירה וחברות מים רבות הצטרפו למסיבה. מאז כולנו משלמים על מים בבקבוקים ומתרצים את זה בכך שבמים שאנו קונים יש "מינרלים" או בכך שהצנרת בברז לא נקייה וכו'. תירוצים נפלאים שעולם הפרסום דאג לספק לנו.

אז האם פרסום הוא קומבינה שעושים עלינו? לא! טוב….. לפעמים. אבל פרסום הוא גם הדרך שלנו לגלות מוצרים חדשים, למצוא דרכים יעילות יותר לעשות דברים, לראות תרבויות אחרות ולהבין את הצורה בה הן חושבות. וגם לשמוע סיפור נהדר. כל עוד אנחנו זוכרים שמדובר בסיפור, וכאן הבעייה.

רובנו אנשים אינדיבידואליסטים בבסיסנו, אף אחד לא רוצה להודות שהוא מושפע מסיפורים שמוכרים לו. התשובה האינסטינקטיבית לשאלה "האם אתה מושפע מפרסום?" היא "לא". תנסו את זה. האם זה באמת ככה?  

לא? אז האם אנחנו חסרי אונים בפני המפרסמים?

חד שמשמעית לא. אנחנו רק צריכים להזכיר לעצמנו מדי פעם לחשוב על מה שאנחנו קונים ולא על מה שמוכרים לנו.

אני מזמין אתכם לניסוי קטן:

 

7 שאלות שכדאי לשאול את עצמך אם אתה חושב שפרסום לא משפיע עלייך.

1) מחקרים מראים שבימינו,רוב הבחירות של כולנו מושפעות מפרסום מודע ולא מודע, מה בך הופך אותך לחסין למשהו שכל שאר האנשים מושפעים ממנו בצורה בדוקה ומוכחת?

2), האם אתה באמת יודע מה ההבדל בין המים המינרלים שאתה  קונה, למי ברז? (עובדת בונוס :  מינרלים יש בשניהם)

3) תחשוב איך לדעתך נראה פס ייצור של מכונית סינית לעומת פס ייצור של מכונית גרמנית? עכשיו תחשוב על האסוציאציות שעלו לך, אל מה באמת הן מבוססות? האם ראית פעם פס ייצור של מכונית?

4) נסה להיזכר, כמה מנגינות של פרסומות מין העבר נחקקו לך בראש מספיק כדי שתוכל לזמזם אותן כעת?

5) כשאתה מקבל שתי הצעות מחיר עבור מוצר שברצונך לרכוש, האם אתה מתבאס לשמוע שהזול יותר הוא של "חברת בת" של חברה מוכרת יותר? אתה יודע למה יש חברות בת? אם לחברה המקורית יש את היכולת לייצר מוצר, למה שהיא תפתח חברת בת בכדי לייצר אותו?

 6) כמה פעמים יצא לך לצטט משפטים מפירסומות בתור בדיחה או כדי להעביר מסר? האם יכול להיות שמשהו שנכנס לתודעה שלך מספיק כדי שתוכל לצטט אותו, לא משפיע עלייך?

7) יש ג'ינסים שעולים 100 ש"ח וג'ינסים שעולים 1500 ש"ח. האם בימינו יש לך סיבה ממשית לחשוב שהג'ינס היקר יחזיק מעמד יותר זמן או בהכרח יהיה יותר יפה מהג'ינס הזול? ואם אתה משלם על "השם", מה נתן לשם הזה את היכולת לגבות  1400 ש"ח יותר?

מודעות פרסומת
מתויג , , , ,

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מודעות פרסומת
%d בלוגרים אהבו את זה: